Englisch

Englisch - warum ?

In unserer globalisierten Welt sind gute Englischkenntnisse besonders wichtig, weshalb ja schon in der Grundschule mit dem Englischunterricht begonnen wird. Wir bemühen uns, die Kinder in der fünften Klasse behutsam auf die steigenden Anforderungen der Sekundarstufe vorzubereiten. Spielerische Elemente, Lieder und Rollenspiele sind weiterhin ein fester Bestandteil des Unterrichts, aber auch Strategien des Vokabel Lernens und die Bewusstmachung grammatikalischer Strukturen gewinnen mehr und mehr an Bedeutung. Dabei geht es vor allem darum, die verschiedenen Kompetenzbereiche (Leseverstehen, Hörverstehen, Schreiben und Sprechen) zu schulen.

Lehrbuch und andere Medien

Wir arbeiten mit dem Lehrbuch „English G 21“, setzen Medien wie CDs und DVDs ein und beginnen früh, oft schon in der sechsten Jahrgangsstufe, mit dem Einsatz von Lektüren, von denen einige im Klassensatz in unserer Schulbibliothek vorhanden sind. Dabei ist uns der kreative Umgang mit den Texten  sehr wichtig. So werden z.B. Theaterstücke aufgeführt oder filmisch umgesetzt und Erzählungen zu Foto-Storys oder Comics umgearbeitet.

 

Dies ist ein Szenenfoto der Aufführung des Stückes "Late again!" von Alan Posener, das die Klasse 6b am Tag der offenen Tür gezeigt hat.

 

 

 

Unten ein Beispiel für die gelungene Umsetzung einiger Lektürekapitel als Comic von einer Schülerin der Jahrgangsstufe 7.

Mortimer's Graffiti
Eine spannende Liebs- und Kriminalgeschichte von Doris Lauer.
IMG_0001_NEW.pdf
Adobe Acrobat Dokument 3.5 MB

Neben der Vermittlung der sprachlichen Kompetenz ist das selbstständige Lernen ein ganz wichtiges Ziel. So lernen die Schülerinnen sehr schnell, Wörterbücher zu benutzen und sich gegenseitig oder auch selbst zu korrigieren. In den höheren Klassen sind Projektarbeiten und Referate ein weiterer wichtiger Bestandteil des Unterrichts, auch im Hinblick auf den Übergang in die Sekundarstufe II.

Hier zwei Beispiele aus einem Englischprojekt in der 8. Klasse zu "creative writing":

Creative Writing
Creative Writing.pdf
Adobe Acrobat Dokument 74.6 KB

Englandfahrt

Ein Höhepunkt des Englischunterrichts ist die 3-tägige Yorkfahrt in der achten Jahrgangsstufe. Für viele Schülerinnen ist dies die erste Gelegenheit, ein englischsprachiges Land kennen zu lernen und nicht selten bringt dies ganz neue Motivation, die Sprache zu lernen und dann unter Umständen sogar in Englisch von der Reise zu berichten:

 
My School Trip to York, England


On Monday November 29th the students of Form 8 met at school and we all were very excited. At 9o’clock we went by bus to Bruges in Belgium. When we arrived in Bruges our teacher told us a lot of things about the city. After that we set off in small groups to see everything. In Bruges there was a beautiful Christmas market with lots of different stalls and there was even an ice rink. Bruges has got lots of interesting shops and it is famous for the Belgian chocolate. We all bought little souvenirs for our families and friends. Of course we all ate chips because they are really great in Belgium.
In the evening we went to Zeebrugge and then by ferry to England (Hull). The sea was very rough and a few people were seasick. The next morning we had a super English breakfast on the ferry. After we had arrived in Hull we went by bus to York.
We first went to see the old City Walls. The weather was very bad, it was very cold and there was a lot of snow, so it wasn´t much fun. We also visited the cathedral, York Minster. I liked the great east window best. This big church is over 1000 years old. There was a man in the cathedral who told us a lot about it, but he was very difficult to understand. For the rest of the day we were allowed to walk around the city in small groups. We had to answer some questions for our “York quiz”. Of course it was more fun to look at all the shops – York has some really good clothes shops.
It was a great school trip.
Elena Even, 8c

Fables and fairy tales – ein Projekt der Klassen 10a und 10b

 

Die Klassen 10a und 10b haben sich zwei Wochen mit dem Unterrichtsthema Fables & fairy tales beschäftigt. Die Schülerinnen haben einige englischsprachige Märchen und Fabeln gelesen, Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen Fabeln, Volksmärchen und Kunstmärchen erarbeitet und schließlich in Gruppenarbeit ihre eigenen modernen Märchen verfasst. Eine besonders gelungene, märchen-hafte Geschichte finden Sie hier:

Strange voices turning real

Once upon a time there was a boy who lived in a little town. He was very good-looking and charming but still single because of his small size. Despite his loneliness he was at peace with himself.

One day he was invited to a party with his friends. His friend was very, very rich, that’s why he owned a big house. Lots of alcohol was drunk at the party. It didn’t take long until everyone was quite drunk. During the party the boy went away, confused about where he was and too drunk to recognize that he was about to run onto a street. He heard a sudden voice calling him to stop. The boy turned around but neither on the pavement nor on the street there was a person. “You need to look up”, the voice said. He looked up at the sky and in the corner of his eyes he noticed the green lamp of some traffic lights. They guy saw the light moving but he thought it was just because of his drunken mind.

He shook his head and was about to leave when he heard the voice again. “Help me, please.” “Why are you talking? Traffic lights don’t usually talk. And what am I doing? Talking to traffic lights? I’m an idiot.” “No, you’re not”, it answered. “It might sound crazy but I’m a real person. A witch once laid a curse on me because I often used to cross the streets while the traffic lights were red. And now I’m banned to live in traffic lights till someone saves me.” “That’s nonsense. I don’t understand it.” He was about to leave again. “Just help me, please. Take my hand and pull me out of the traffic lights.” The green light reached out its “hand”. The boy took it, even though he didn’t believe the story. He pulled and suddenly – next to him a tall and beautiful girl appeared. He fell in love at first sight. The boy and the girl went away and left some empty traffic lights. The boy and the girl lived happily ever after.

Lisa O., Katharina T., Leonie S., Klasse 10a